Google Website Translator Gadget

lördag 8 december 2012

Den alternativa festen

Jaha, nu är det snart dags igen. På måndag kulminerar det hela i den stora Nobelfesten. Med utdelningen i Konserthuset och sedan festligheterna i Stadshuset. Inte är man bjuden i år heller. Varken som pristagare eller gäst... vad det nu kan bero på..!? Nej, det får bli en sympatifest framför tv'n med någonting gott att äta och dricka. En liten tröst är ju förstås, att man inte behöver klä upp sig speciellt mycket. Det går bra med..... ja, vad som helst i princip. Och... som icke pristagare så behöver man inte heller förbereda något tal. Bara en sån' sak. Att i den sena timman behöva ge sig ut och försöka få tag på en taxi, behöver man inte heller. Bara några kliv... så är man framme vid sängen.

Men det är klart. Så speciellt socialt är det ju inte, att sitta framför tv'n och smygtitta på gästernas kreationer och att försöka gissa vad dom pratar med varandra om. Där skulle det vara kul att få vara  med. Få utbyta lite tankar med kreti och pleti om ditt och datt. I bästa fall få sitta och diskutera något intressant med någon intellektuell pristagare, det skulle man verkligen inte tacka nej till. En once-in-a-lifetime upplevelse.... antagligen..!?

Maten... tror jag inte, att man behöver sakna. Jag har själv varit i Stadshuset på en liknande festlighet och där (som ofta på "finare fester") är mängden mat inte tilltagen i överkant.... minst sagt. Jag minns, att till kaffet efteråt, så fick vi en liten tunn chokladbit i fint glänsande papper. Nej, en rejäl Snicker kunde dom väl åtminstone ha kostat på oss..!? Eller t.ex. varför inte en av mina fika - favoriter.... en jättestor chokladmuffin. Just det... det kan man ju åtminstone unna sig här hemma istället. Bra idé ! Det blir det. Men... inte kaffe för min del. Det kan låta lite som ett  helgerån på en Nobelfest, men till min muffin så öppnar jag gärna en burk Coca-Cola Zero...!?! Jo, det är en av mina favoriter och... den är  åtminstone svart och... bubblar ju som champagne. Jag ser hur ni drar på munnen lite. Ja..ja,, men ....en kopp te... det går väl också bra. A nice cup of tea är kanske mer i paritet med den fina Nobel - servisen.... som jag kanske kommer att köpa... en vacker... mulen dag..!??

Inga kommentarer: