Google Website Translator Gadget

måndag 8 oktober 2012

I väntan på nya tider

Jag har inte haft något armbandsur under lång tid, men har nu blivit en aning trött på att tvingas ta upp mobilen, varje gång man ville se, vad klockan är. Så.... jag tog med mig mitt "gamla guldur" till gallerian för att sätta in ett nytt batteri. Jaha, vad är det för klocka, sa expediten. Jag visade upp den och hon sa: " jaså...ett guldbatteri.....då blir det 295 kr. Du kan hämta den på torsdag (dagen efter). Vadå "guldbatteri" sa jag. Näe, jag menar batteri till guldklocka, rättade hon sig.

295 kr (??)...... sa jag och lämnade affären med klockan kvar på armen.... för en gångs skull utan att argumentera emot. Jag ska inte KÖPA en guldklocka, tänkte jag och försvann ner för rulltrappan. Men det är klart ordet "guldbatteri" kan säkert lätt förväxlas i munnen med sådana priser på menyn.

Nej, hem istället och kolla på nätet efter ett ny armbandsur. Jag letade bland mina tre favorit-design-märken (alla danska...!?) och efter en halv dags letande, så hittade jag... DEN. The one and only. Men som det alltid brukar vara, när man har bestämt sig för någonting.......ja, då är det slutsålt. Inte en klocka någonstans i lager. Jag letade som en galning överallt, men inte hjälpte det. Typiskt...tänkte jag  !

Efter en natts vila så återupptog jag Scotland Yard-uppdraget nästa dag. Som en skänk från ovan så fann jag plötsligt en nätshop som faktiskt hade den kvar. Men.....i USA...alltså !?! Nåja, spelar roll. Det var bara att fylla i alla uppgifter och be en bön. Det brukar fungera....för det mesta. Ni kanske undrar, vad det är för märke på klockan. Som sagt så är den alltså dansk av märket.... OBAKU. Kan verkligen rekommendera det design-märket. Kolla själva på www.obaku.com  !

Min klocka finns dock inte med där. Förmodligen så är den utgången ur sortimentet..?!? Vad vet jag ?! Så nu är det bara att vänta och se...! Priset....?? Jaa, man kan säga, att den kostade mindre än 3 X batteribytet, inklusive frakt från USA. Den här kan jag nog byta batteri själv på, tror jag. På guldur så måste man först ta bort kronan och i hålet blåser man in luft under högt tryck, så att glaset lossnar. Därefter så tar man ut hela verket, för att komma åt batteriet som sitter längst bak. Det svåraste är tydligen att sedan få ihop allting igen. Visarna kan lätt hamna på sniskan, m.m.   Så..... det är klart..... skulle jag själv göra allt det där jobbet. Ja, då vore nog 295 kr det minsta, jag skulle debitera. Med andra ord: Köp aldrig en guldklocka där bakstycket inte kan tas bort !

Inga kommentarer: