Google Website Translator Gadget

tisdag 16 oktober 2012

För han ba'..... å då sa ja' ba'

Klev på tunnelbanan vid Östermalmstorg igår och satte mig ensam på en 4-sits plats. Ett par stationer senare så stormar tre tjejer i 20-års-åldern in i vagnen och sätter sig på dom lediga platserna bredvid mig. Det är alltid trevligt, när man får "sällskap" av några kvinnliga väsen i den annars så stereotypa omgivningen som en tunnelbanevagn är. Men, det här var inga helt vanliga tjejer. Det var som ett helt nytt universum plötsligt hade fyllt hela rummet omkring mig. Förutom att dom tuggade tuggummi konstant och pratade i mun på varandra, så hängde dom där ilsket vita in-ear-lurarna ner från öronen, självklart avslutade i varsin Iphone-mobil....!?! Samtidigt som munnarna gick oupphörligt på dem, så satt alla och skrev febrilt på var sitt sms.... trots sina silvermålade opraktiskt långa naglar. Allt detta samtidigt som dom diskuterade den musik som var och en lyssnade på. Under tiden som dom även visade varandra bilder på sig själva i mobilerna och högljutt kommenterade dom. En av tjejerna lyckades även att hålla en spegel i handen för att kunna bättra på läppglansen en aning. Det kunde (Gud förbjude) har varit för lite av den varan..!?

Jag tror, att en av tjejerna blev lite förvirrad, när hon antagligen fick se, att jag satt och log åt hela spektaklet. Kanske var mitt ansiktsuttryck en aning allt för mycket fyllt av ironiskt, von-oben-medlidande, för hon började genast fumlande att leta i sin handväska. Det skulle bara visa sig, att hon antagligen kände sig lite allt för understimulerad....  trots allt...!? För upp ur väskan så halar hon en Ipad !! Hon letade där upp någonting som tydligen hennes mamma(?!) hade skickat och som alla kommenterade glatt...... samtidigt som sms-skrivandet under tiden fortskred med samma intensitet. Sedan så tycke väl en av tjejerna, att hennes musik i lurarna för tillfället inte var så stimulerande, så hon ville även lyssna på en av dom andras musik....också. Så därefter så satt hon sedan med en lur från respektive mobil i öronen. Det där med stereo verkar inte vara så viktigt nu för tiden..... vad vet jag..!? Jag var så fascinerad av hela teaterstycket som uppspelades live mitt framför mig, så jag minns knappt inte någonting, av vad dom egentligen pratade om. Men, min känsla efteråt säger mig, att det nog inte var världsproblemen som avhandlades. Antagligen något betydligt mer lokalt.... om jag säger så. Dock minns jag, att någon sa......"..och då pussade han på mig"....!? Antagligen så var det väl den nivån som konversationen svängde runt !?

Dom säger ju, att kvinnor har bättre simultanförmåga än män och kanske var det här det mest påtagliga beviset på den teorin som jag har upplevt i mitt relativt långa liv. Om jag bara hade haft samma simultankapacitet, så kanske jag hade kommit på tanken (tankar som jag ibland brukar leka med), att ta upp min egen mobil. Bläddra fram en adekvat bild och sedan säga: "...men kolla ba' här då.....e' han inte snygg.... den här killen ...eller e' han snygg...?? Tycke' i alla fall jaa' ......ba' !?!

Inga kommentarer: