Google Website Translator Gadget

torsdag 31 maj 2012

Den åttonde i livet

Jaa, nu har jag fallit för frestelsen igen. Fast egentligen så var det ju noga planerat och absolut ingen impulshandling. Det är förresten sällan som jag gör något oplanerat. Kanske för sällan... vad vet jag..!?? Hur eller hur så har jag alltså köpt en ny kamera ..... igen. Den 8:e sedan tidens begynnelse. Sålde min 1 år "gamla" Canon S90 nyligen och har nu investerat i en Sony HX20V. Den intresserade kan läsa mer om underverket på nätet HX 20V. Det som jag saknade på Canon'en var bl.a. en kraftigare zoom och det har jag fått nu. Förrutom "vanliga kort" så kan man naturligtvis också filma i full HD med 50P (progressivt med 50 bilder/sek). Men, allt det där är bara förnamnet på skapelsen. Fortsättningen på sagan(?) får jag återkomma till ...!?

När man nu sitter med den här nya kameran framför sig, så går tankarna nostalgiskt tillbaka till tiden strax innan köpet av min första kamera. Det var många år sedan, men jag minns fortfarande, hur det kändes den där dagen, då jag åkte in till stan med mina sparpengar och med bestämda steg begav mig mot Kea-foto på Bredgatan.

Lyrisk över min nya kamera satt jag sedan i den lilla parken vid järnvägsstationen djupt försjunken i bruksanvisningens spännande "möjligheter". Det var en Agfa Silette. En småbildskamera 24x36, F2.8 - 22, 1/30 - 1/125 med normalobjektiv. Helt manuell men även med avståndssymboler på objektivet. Trots allt var jag nog lite besviken, att pengarna inte räckte till den dyrare modellen Silette II. Med inbyggd exponeringsmätare !!

Nu i efterhand kan jag bara tacka min pobra ekonomiska tonårstid för det plånboksvalet. En helt manuell kamera tvingade mig nämligen till grundläggande praktiskt förvärvade kunskaper i fotograferingens ädla konst. Jag lärde mig att "på gehör" ställa in bländaren efter olika ljusförhållanden i förhållande till tiden och filmens ISO-tal (DIN/ASA), Autofokus fanns ju inte ens då, så förhållandet skärpedjup/bländare blev snart en integrerad del av tankeprocessen vid varje presumtivt motiv. Så småningom läste man också till sig färdigheter i komposition, ljussättning och motivval och på den vägen är det ...............

Inga kommentarer: