Google Website Translator Gadget

fredag 1 juli 2011

Min första pirat-radiostation

Jag var ca 15 år, när jag förverkligade min egen pirat-radiostation. (Se de autentiska bilderna här ovan !) Jag byggde en
FM-sändare som kopplades till min Dux bandspelare och då
kunde jag ta vår transistor-radio Grundig Music Boy och gå
ut och lägga mig på vår gräsmatta och lyssna på mina inspel
ade band med blandad musik. Räckvidden var inte så lång,
med endast oscillator-spolen som antenn, men man kunde ta
med sig radion och gå en sväng i närområdet.                      

Mamma och pappa förstod inte (som tur var), att jag höll på
med "olaglig" verksamhet. Oskyldigt om man får säga det
själv. De blev dock aldrig imponerade av mina projekt, mest
för att de oftast inte förstod, vad jag höll på med i mitt rum.
Mamma brukade kalla mig för Experiment-Pelle. Ett epitet
som nog också stämde med verkligheten. Många experiment
blev det. Men kul var det !                                                      
 

Inga kommentarer: