Google Website Translator Gadget

söndag 19 juni 2011

Somliga går i trasiga skor

Som Cornelis Vreeswijk en gång sjöng ....... "Somliga går i trasiga skor, säg vad beror det på, kanske Gud fader i himlen vill ha det så". Jaa, vem vet ? Vad jag dock vet, är att jag själv går omkring i gamla skor och "gamla" byxor också  för den delen. Inte på grund av fattigdom, utan av andra orsaker.

Vad det gäller skorna, så måste jag ha stötdämpande skor (pga med. orsaker) och de enda tillverkare (nästan) som gör "vanliga" promenadskor med dämpning är Ecco. Tyvärr så har de numera fått för sig, att tillverka skorna med en hög vadderad hälkappa. Den där trycker på min hälsena, så jag kan (vågar) inte köpa deras skor längre. Jaa, så nu går man där på sina gamla skor. Försöker att putsa upp dem för att dölja att de sjunger på sista versen. Dessutom trivs man ju bra i sina gamla skor, vilket gör, att man alltid kan trösta sig med, att ...jaa men..... de håller väl ett tag till. Och så där håller det på. Varje gång man är inne och inte hittar bekväma stötdämpande skor.

Att prova byxor är det värsta jag vet, av vad som gäller allt inköp i klädväg. Det ska vara skönt material, ska passa i midjan, har rätt benlängd, ha lagom låg (hög) midja och vara bekväma när man sitter ner. Även om man hittar några snygga byxor i rätt material, så hittar man inte rätt storlek trots ett antal försök i en svettig provhytt med skor och byxor ...på och av ... och ...på och av. Det som slutligen gör, att man bara kastar kläderna och nästan springer ut ur butiken, jo det är ....... den där DJÄVLA MUSIKEN !!

Jag blir närmast tokig på, att snart varenda butik i landet har muterat till diskotek. Väntar bara på att apoteken också börjar snart ... eller har dom det redan ?? Kan någon fatta varför ?! Jo, jag förstår, att ägarna tror, att de där igenom ska öka sin försäljning. Men, det verkar däremot faktiskt vara kontraproduktivt istället. Jag tycker mig mest se nästan tomma klädbutiker överallt. Åtminstone på vardagar, vilket de facto är de enda stunder som jag själv orkar ge mig ut i det nödvändigt onda. Att klädshoppa.

Nu läste jag nyligen i Postens tidskrift för företagare, om ett par av de "ljudterrorister" som ligger bakom den här sanslösa diskofieringen av butikerna här i Sverige. Nämligen en ...Jakob Lusensky (vd för Heartbeats Int.) och en annan .... Fredric Stenwreth (vd för Musicpartner). De hjälper alltså butiker med att implementera och skräddarsy musik i sina affärer. Och det är inte gammal hederlig dämpad hissmusik som man hörde förr, när man strosade runt på Åhléns. Nej, här är det som sagt helt andra decibeltal som vi pratar om !! Om inte den här audiologiska ohyran bekämpas snart, så vet jag inte vad jag gör ...!?

Här är förresten deras egna recept och jag citerar : "Rätt musik i butiken stärker varumärket, får kunderna att köpa mer och fyller personalen med energi. När det gäller personalen är det också viktigt, att tänka på tempoväxlingar och variation. Är musiken för monoton är det lätt att personalen blir inaktiv."    (??!)

Ursäkta, men är det här någon modern variant av slavdriveri ? Det kanske var med livemusik som slavarna byggde pyramiderna !? Det är skrämmande, att höra unga s.k. entreprenörer med en sådan här människosyn och en nästan sjuklig fixering vid cashflow som själva meningen med livet. Jag kan inte förstå, hur de handelsanställdas fackförening inte har förmågan att se, vad som händer med personalens arbetsmiljö. Tänk er själva att stå och gå i detta baspumpande skrål hela dagarna. Utbrändhet är nog bara förnamnet på deras framtid. Förutom tinnitus och hörselskador. Allt detta bara för en idiotisk affärskultur och hälsofarlig naiv ideologi, där både kunder och personal tvingas att underkasta sig detta fullkomligt meningslösa vansinne. "Somliga går i trasiga kläder, säg vad beror det på ?"  Jag vet !!

Inga kommentarer: