Google Website Translator Gadget

söndag 5 juni 2011

Dagsländan som blev till ohyra

Det kanske är förmätet av mig som bloggare, att framföra en åsikt om den här relativt nya flugan som var och varannan ägnar sig åt. Nämligen Twitter. Att twittra tycks ha blivit ännu ett äggsjukt sätt bland de sociala medierna att framhäva sig själv och sitt liv. Jag förstår inte, hur de har tid och hur de orkar att hålla på med denna relativt meninglösa aktivitet. Än svårare har jag att förstå dom som läser smörjan dag ut och dag in. Att sitta och skriva att .."nu är jag på McDonalds och ...." måste vara på gränsen till självupptagen inkrökthet. Att så okritiskt falla till föga för det som inne och som "alla andra gör" vittnar bara om hur osäkra människor är.

Men att blogga är inte det också att vända ut och in på sig själv, frågar säkert en och annan. Jaa, det kan naturligtvis delvis vara så ibland, men jag anser nog, att det istället får jämföras med journalistik. Det är i alla fall inte ett så sjukligt snuttifierad uttryck som twittrandet. Det som jag genast trodde skulle bli en dagslända, verkar nu istället ha blivit till en permanent social ohyra. Det kanske är därför som nästan alla numera ägnar mer uppmärksamhet åt mobilen, än åt att se sig om i naturen och på sina medmänniskor. Den moderna snuttefilten har tydligen kommit för att stanna. Men nu används den även långt upp i åldrarna. T.o.m. när man cyklar och kör bil. Hur dum får man bli ? Tur att man har mer självinsikt och är immun mot sådana där trendsmittor. Säger en bloggare ...... ha ha.

Inga kommentarer: