Google Website Translator Gadget

fredag 3 april 2009

Visst är matematik roligt ....... egentligen


Det finns ett matteproblem som har legat i mitt undermedvetna och spökat i över 40 år ända sedan mitt realexamensprov i matematik vid Västerviks läroverk. Jag fick alla rätt den gången, bortsätt från det sista talet (Nr.8) som jag aldrig hann med. Jag var väl halvvägs in i problemet, när svårigheterna började hopa sig och jag tvingades ta ett beslut att avbryta för att istället prioritera kontrollräkningen av de andra sju.

Nu på ”äldre dar” beslöt jag mig för att försöka hitta det där gamla matteprovet någonstans. Efter fruktlösa försök på nätet och diverse andra ställen hamnade jag till slut på landsarkivet i Vadstena. Där fick jag inte bara tag på själva provet utan också originalet av mina egna uträkningar och svar ….!? Överraskad är bara förnamnet.

Nu har jag, ett halvt liv senare, äntligen fått chansen att lösa det där retsamma talet som faktiskt bara en (1) på hela realskolan lyckades lösa. (Henning Skogh, tror jag det var ….!?) Hur eller hur så tror jag nu, att jag har löst det. Den här gången hade jag emellertid obegränsat med tid, men ändå ….!?!

Varsågod …. nu är det er tur att försöka ! Se nedan ! (inte det ovan..!) Om ni tror er ha löst det så skicka gärna ett mail till mig, så får ni veta om ni har lyckats. (mail-adress: lordnilsson@hotmail.com )
LYCKA TILL !!

Här är problemet. Tal Nr.8 i matematikprovet för realexamen:

8/ Sidorna AB och BC i rektangeln ABCD är 15 cm respektive 10 cm. Punkterna O och P ligger på AB, så att AO = BP = 1,5 cm, medan Q är mittpunkt på CD och R mittpunkt på AD. Den räta linjen BR skär de räta linjerna OQ och PQ i S respektive T. Uppgift: Bestäm förhållandet RS : ST : TB

2 kommentarer:

IOIHakan sa...

Jag har tagit del av ditt matematikproblem från Realskolan VT1966 och vet att det anses att svaret ska bli 2:5:1. Men det får inte jag och då har jag använt mer sofistikerade tekniker än vi realskolebarn hade en aning om på 60-talet. Vet du något mer om problemet? Är det felformulerat? Var det någon som klarade det?

IOIHakan sa...

Nu är jag här igen och måste berätta att jag räknat fel! Svaret ska vara 2:5:1. Man blir ju lite rörig med åldern. Gott Nytt År