Google Website Translator Gadget

onsdag 25 mars 2009

Neanderthalare i himlen

Jag klev på spårvagnen i Liljeholmen och satte mig mitt emot en något mörkhyad, krullhårig man med brett ansikte. Han var med säkerhet en s.k. ”australisk urinvånare”. En aborigin. Jag vet, för när jag var i Australien, så träffade man på dem överallt varje dag. De var ett naturligt inslag i gatuvimlet. Här däremot så ter de sig aningen mer exotiska.

Vid Årstadal klev det på en kvinna som satte sig bredvid den ”australiske” mannen. Hon bar visserligen inte på några blommor, men av prästkragen att dömma så var hon förmodligen ….. präst. Jag tänkte först inte så mycket på det, men eftersom jag nyligen hade läst en artikel i tidskriften ”Allt om vetenskap” om neanderthalare, så var associationsbanorna till den här mannen redan upptrampade … så att säga.

Att han nu dessutom satt alldeles nära en präst blev därför som en utlösande katalysator för den kemiska aktiviteten i mina grå. Tankeverksamheten gick genast upp i varv och den första tanke som slog mig var ….. ”kom neanderthalarna till himlen” ? Det hade visserligen varit ett pinsamt blottande av tankeprocessen bakom frågan, men samtidigt en relevant frågeställning till en av den andliga världens företrädare.

För jag menar, om de nu inte kom dit, var går i så fall gränsen för att bli s.a.s. kvalificerad? Och …. om de istället verkligen kom dit, var hamnade i så fall ”homo erectus” (den upprätta människan) och dess föregångare? Följdfrågan blir då konsekvent hur det går för gorillor och apor? Kommer de till himlen? För att inte prata om våra älskade hundar. Vem vet, man kanske inte själv behöver ”ta hunden med sig in i himlen” som Hasse Andersson en gång undrade i sin sång till överheten.

Nåja, kanske var det fel tillfälle i spårvagnen att ställa just den frågan då, men min existentiella nyfikenhet lämnar mig ingen ro. Så nästa gång jag konfronteras med en av den heliga skriftens allvetande tolkare och utsägare, då …….. vill jag ha ett svar!?!

(delfinen då …………??)

Inga kommentarer: