Google Website Translator Gadget

fredag 6 mars 2009

Katten och finanskrisen

Jag vet inte, vad den heter. Men den sitter ofta i trappuppgången och tittar ängsligt upp på mig med sina undrande stora mörka ögon. Den är som en liten skygg .. men kramgod svartvit leopard, där på dörrmattan dit den numera har tagit sin tillflykt. Nu, när vädret ute ännu inte bjuder på den skönaste tillvaron ….. för en katt.
Den bor dock inte där … utan en trappa upp. Men vem vill ligga på ett kallt stengolv och "filosofera" …?! Dessutom tror jag, att det är den enda yttre dörrmattan i vår uppgång.

En gång …. när jag var på väg ut från min lägenhet, så smet katten in. När jag efter en stunds letande hittade den, så låg den på rygg i min obäddade (!?) säng och myste. Det var med sorgset hjärta som jag vänligt men bestämt tvingades att förvisa den från latexmadrassens revir tillbaka ut till trapphusets klart mindre ombonade domäner.

Man undrar, vad den tänker på under alla timmar som den ligger där i "splendid isolation" ? En sak är säker. Finanskrisen utgör nog inte någon väsentlig del i kissens tankevärld. Från den destruktiva problemsfären är den åtminstone förskonad … tack och lov. Den undrar nog istället, vad vi är för ena konstiga jättar som springer upp och ner med dessa mystiska prasslande kassar. Som med falsettröster böjer oss ner och talar något obegripligt såsom "nämen, sitter du här ensam … lilla vän".

Den har i alla fall någon typ av själsliv. Det fick jag bevis för en gång ... på väg ner för trappan. Den tog ingen notis om mig utan var fullt upptagen med att liggande föröka fånga "något" med tassarna. Någon typ av "fånga-råtta-lek". Den var i en annan värld … helt klart. Dessutom har den lärt sig att trycka på dörrklockan av mig, när jag ibland ringer på hos grannen för att den vill komma in. Tyvärr räcker den inte ända upp, men den har förstått innebörden av ringklockan. Tyder på intelligens !

Några stressrelaterade sjukdomar lär den emellertid aldrig få. Ett ganska behagligt liv om än lite enformigt … kanske. Behöver aldrig ens tänka på … handla mat, jobb, pengar, TV-program, kläder, skola, sjukdom och död. Nej, bara ut och jaga och sedan hem för att äta och sova. (påminner om ungdomar i tonåren … förresten)
Och kärleksproblemen … dom är (till skillnad från tonåringarnas) systematiskt förlagda till en månad per år. Praktiskt och rationellt.

Det kanske vore något för de strukturerade och stressade på Wall Street att tänka på. Att bli en katt …. i nästa liv. Undrar bara vad katten skulle vilja bli …?! Finansvalp … kanske ?! Men då måste man nog vara en hund först …. eller …?.

Inga kommentarer: