Google Website Translator Gadget

tisdag 31 mars 2009

En muslimsk skinnskalle i kristdemokraterna

Jag är varken AIK:are, buddist, scientolog, katolik, GAIS:are, muslim, ateist, folkpartist, hårdrockare, skinnskalle, gammal, ung, stekare, socialdemokrat, lantis, nörd, snobb, inne, ut, ungdomlig, gammalmodig, medlem, arbetare, si eller så. Jag är ingenting annat heller. Förutom att jag är … ”En homo sapiens”! En på planeten Jorden levande varelse med för den arten karaktäristisk genuppsättning. Kort sagt … en människa.

Jag förstår inte, varför det inte skulle vara nog med att vara det. Det mest komplicerade och intelligentaste väsen som vi känner till i universum. Att som allt för många känna sig tvingade att tillhöra en speciell grupp är ett tecken på svaghet. Vi är visserligen ett flockdjur med längtan efter social gemenskap, men att avskärma sig från sina medmänniskor här på Jorden, genom att sälla sig till speciella grupper, ideologier eller religioner skapar bara utanförskap, hat, dogmatism, elitistiskt tänkande och brist på självkritik.

Man kan t.ex. inte säga, att man är folkpartist. Däremot är man, i så fall, en människa som delvis sympatiserar och stöder det partiets program. Det skulle vara kul att få veta, hur det går till, när en stockholmare bestämmer sig för att bli t.ex. ”en Djurgårdare” istället för Hammarby:are eller AIK:are. Vilka kriterier som gäller och varför ..? För många tycks det stärka deras självkänsla att få ”tillhöra” ett lag, parti eller religion. Själv skulle jag bara känna det som att vara bunden vid en boja. Sätta sitt fria tänkande i bur. Inkrökt … med andra ord.

Däremot att få vara nationalistisk i sportsammanhang. Det får man väl ändå acceptera, om det inte går till överdrift. Man måste dock även kunna känna glädje över ett annat lands framgångar. Tyvärr har jag själv svårt med det, när det gäller Tyskland och …… fotboll. Varför …. ja, det får väl någon psykolog reda ut.

( Don´t menchen the war! )

Inga kommentarer: