Google Website Translator Gadget

måndag 22 september 2008

Camera Obscura


Jag har nyligen köpt en ny kamera. Den 6:e kameran i mitt liv. I jämförelse med min första så är den ett tekniskt underverk. Men frågan är …. kommer jag att ta bättre bilder med den ? Ja, det får väl framtiden utvisa, men en sak är säker. Nu i den digitala tidsåldern kan man verkligen slösa med bilderna.

Jag minns det som igår. Jag var väl kanske 14-15 år. Sommarlovet hade just börjat och jag tog förväntansfullt tåget in till stan för att köpa min första egna kamera. Tidigare hade jag bara fått låna familjens svarta lådkamera och var även så avundsjuk på min kompis systemkamera. En rysk (?) Zenith systemkamera med teleobjektiv.

Lyrisk över min nya kamera satt jag sedan i den lilla parken vid järnvägsstationen djupt försjunken i bruksanvisningens spännande "möjligheter". Det var en Agfa Silette. En småbildskamera 24x36, F2.8 - 22, 1/30 - 1/125 med normalobjektiv. Helt manuell men även med avståndssymboler på objektivet. Trots allt var jag nog lite besviken att inte haft råd med den dyrare modellen Silette II. Med inbyggd exponeringsmätare ! Nu i efterhand kan jag bara tacka min pobra ekonomiska tonårstid för det plånboksvalet. En helt manuell kamera tvingade mig nämligen till grundläggande praktiskt förvärvade kunskaper i fotograferingens ädla konst. Jag lärde mig att "på gehör" ställa in bländaren efter olika ljusförhållanden i förhållande till tiden och filmens ISO-tal (ASA), Autofokus fanns ju inte ens då, så förhållandet skärpedjup/bländare blev snart en integrerad del av tankeprocessen vid varje presumtivt motiv. Så småningom läste man också till sig färdigheter i komposition, ljussättning och motivval.

Åren därefter begränsades väl fotograferandet till en del av kostnaden för film och framkallning, men intresset fanns. Man kastade ofta lystna blickar på lumparkompisars systemkameror och tänkte att ….. en dag så…!?

Min första systemkamera blev så småningom en Konica Autoreflex T. Den skulle tjänstgöra i sju år innan nästas Konica köptes. En FS-1. Världens första systemkamera med inbyggd motor ! Skaffade den inför min jordenruntresa 1979 och jag minns bl.a. hur fascinerad vår guide i Thailand var över det där "surrandet" efter varje tagning.

Efter hand så tröttnade man på släpandet av tunga objektiv och kamera under alla resor och införskaffade därför en liten (mycket liten) Minox med fällbart bälg-objektiv (!). En mycket originell kamera med knivskarp objektiv. Min kanske bästa bild någonsin tog jag med just den. (Obs! Se bilden ovan! Den är en sämre kopia tagen med mobilen..) I 38° fuktig värme på en gata i den Mexikanska staden Merida "fångade" jag en mycket gammal och sliten kvinna. Sittande på trottoaren i mycket spartansk Haute Couture och lutad mot gamla backar med Coca-Cola tomglas … halsar hon en iskall Cola.

Den "luriga" ljusmätaren och avsaknaden av blixt gjorde emellertid, att den 1989 byttes ut mot en Konica A4 kompakt. Den använde jag i några år , men sedan 7-8 år har mitt fotograferande mest "legat på is". Fyra av mina sex kameror har jag forfarande kvar.

Ja, men nu har jag alltså börjat igen med min nya digitala kompakt. En Sony W170 med 10 Mpix, optisk bildstabilisator och Zeiss-objektiv (motsv.) 28 - 140 mm. Med 4 Gbyte minne får man plats med 1.000 bilder. Det är lite skillnad mot Agfa´n, men som sagt …… det är också bakom kameran som bilderna skapas. Bilder som förhoppningsvis blir ett konstnärligt tidsdokument över hur allting var just då …..då en gång för så länge sedan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kommer ihaag bilden i fraaga... du visade den foer mig naer jag kom hem fraan en av resorna till Mexico.

Mycket bra bild....! Vi hoers via mail...

/ Micke