Google Website Translator Gadget

måndag 18 augusti 2008

Varför inte "göra en Ara" ibland ?

Vad skönt det är med personer som följer sin inre röst. Som struntar i stelbenta normer. Som vågar göra det som etablissemanget aldrig kunde drömma om. Som säger ifrån, även när omvärlden förväntar sig, att man ska blunda och svälja förtreten.

Precis som brottaren Ara gjorde under OS. Han gav uttryck för sin ilska över domarskandalen och statuerade exempel för vad fler borde göra, när domare och mäktiga förbund har mage att låta så flagranta och korrupta bortdömningar passera. Vi borde alla ”göra en Ara” ibland !!

Jag kommer just nu ihåg ett par gånger, när jag själv gjorde det. Det var först i lumpen, när vi kom hem till kasernen efter en jobbig vecka ute i skogen. Man kände sig trött och sliten, när man bärande på tung packning gick in genom grindarna. Då öppnar en fanjunkare luckan i vakten och säger: ”Knäpp översta knappen !”
Då rusade det lilla blod man hade kvar rakt upp i hjärnan. Jag bad honom dra åt helv…. och gick bara vidare in på området. Han hann snart ifatt mig och tog namn och nummer. Sedan blev man uppkallad till kaptenen och fick en veckas kompaniförbud. Det var det värt !

En annan gång hade jag bokat en tågbiljett i 2:a klass. Väl ombord så fanns det inga platser kvar. Uppenbarligen överbokat. Då satte jag mig i 1:a klass, där det fanns gott om plats. När konduktören kom, blev det ett himla liv, men jag flyttade inte på mig trots flera minuters diskussion, om vad som var rätt eller inte. Varje gång han sedan passerade min plats, så stannade han demonstrativt och blängde på mig. Då bara njöt jag ! Jag visste, att jag hade ett moraliskt övertag och att dom egentligen inte hade något argument med substans att komma med.

Inga kommentarer: