Google Website Translator Gadget

tisdag 6 november 2007

Pricerunner

Tänk, att det ska vara så roligt att köpa saker till extra-pris !? Hela vår tillvaro går snart ut på attt sitta försjunken i alla dessa reklamblad som i högar belägrar våra hallmattor och hem.
Vad är det …som får oss, att låta ett antal företag så fullständigt styra våra liv.

För visst är det så, att vi köper hellre den där osten som är 15 kr billigare per kilo, än den goda favorit-osten vi brukar köpa…!? Bara för att nästa dag vid frukost-bordet, än en gång, få bekräftat vad man som vanligt borde ha anat………den hade just den där syrliga smaken som man inte gillar. Typiskt !
Sedan får man sitta där och sucka. Försöka tröstlura sig själv med att….den kostade ju inte så mycket…i alla fall.

Men, .. den maskätna lyckan varar bara fram till lunch, när man i första tuggan inser, att 2 pkt bacon för 20 kr. (av det där budget-märket) inte var det mest genomtänkta köp man gjort.
Den där vanligtvis goda, salta och knaprika smaken känns i det läget lika avlägsen som det där ”efterlängtade samtalet” från Svenska Spel.

Jag förstår inte, varför vi håller på så där. Snart är våra hem fyllda med ”rödmärkta” varor.
Saker som egentligen inte passade så bra, bara smakade så där, inte höll så länge, inte doftade gott, väsnades för högt och många som t.o.m. aldrig blev använda. Å andra sidan, så utnyttjas ju vindsutrymmena då till fullo….förstås.

Tänk om det vore så, att vi på vår egen ”domedag” fick en lista med den tot. köpsumman som vi hade handlat för under livets gång. Dessutom hur mycket vi tjänat på extra-priserna…!?
Om då det beloppet är lika med eller mindre än det ev. sparande vi tvingas lämna efter oss på div. sparkonton…….ja, vad var det då för mening med denna prisjakt ?! Bortsett från några ev. lyckliga (?) arvtagare, har vi ju personligen inte tjänat någonting då. Var det bara för dom som vi sprang runt i affärerna med våra heliga reklam-erbjudanden…!?! Var det för dom som vi urholkade vår livskvalité ? Eller……… var det kanske för den där ”kicken” ? Att få göra ”ett klipp” !

Nej…. låt oss slänga reklamen och prova på att blunda för alla extra-priser ett tag. Under några veckor…åtminstone. Kasta oss handlöst ut i varudjungelns förföriska utmarker bland de ”otäcka” ordinarie priserna och kanske finna till vår förvåning, att livet både känns enklare och lite lyxigare då. Eller vad tror ni…..kan inte livet vara värt det. ?!

--”The price is right, when your wallet doesn´t feel too tight”—

_______